tisdag 12 juli 2016

11-12/7
Måndag. Har velat fram och tillbaka om var jag skall segla härnäst, fundera på en hamn några sjömil bort där jag ligger för ankare nu, men det blåser lite i dag och att fälla ankaret en bit ut och backa in till bryggan och sedan göra fast aktern, känns som ett för svårt projekt ensam i denna sidovind, så, segla bort till ön på andra sidan bukten kanske, lite fel vind och då är det ankring, inte lätt att bestämma sig, innan så har jag hela tiden varit på väg någonstans, det är jag inte nu, har bara att jag skall vara tillbaka i Crotone i Italien runt den 20/9.
Efter funderande hela förmiddagen så bestämde jag mig för att gå tillbaka till Port Koufo, här visste jag att jag kunde handla det jag behövde och det är en bra skyddad vik, hoppas på att där kanske är en plats vid piren. Strax efter tolv drog jag upp ankaret och satte kurs mot Port Koufo, var framme vid 18 tiden, och ja där fanns en plats vid kajen, fick hjälp att ta emot förtöjningslinorna av ett franskt par, alltid uppskatta att få hjälp.
På kvällen var jag över i deras båt och drack ett glas franskt rödvin, vi prata lite om var vi var på väg, som man gör, dom skulle dit där jag kom ifrån, dom hade seglat från Frankrike hit och skulle vara tillbaka i Frankrike i mitten på augusti, men tror dom segla nonstop förbi Italien, men det är ändå 1200- 1300 sjömil dit härifrån, vår konversation skedde delvis med tolk, dvs, han prata ingen engelska, men hon var från Holland och hon kunde både engelska och franska, ja också då holländska, så han fråga på franska och hon översatte, jag svara på engelska och hon översatta till franska.  Men trevligt att träffa lite nytt folk, blir lite ensamt när man bara ligger för ankare, man träffar inga andra direkt, i alla fall så har det varit så just här, på vissa andra ställe så kan man ro in till land och ibland träffa lite folk på den lokala Tavernan.
Tisdag, lite proviantering, städa båt och kolla väderprognoserna, tyvärr så finns här inte tillgång till vatten så jag kan fylla vattentankarna i båten.

Jag har även bestämt mig för att i morgon så kommer jag att börja segla söder över igen och första stoppet blir till Skopelos igen, siktar på den lilla viken jag var i på södersidan på vägen hit, känns som den är värd ett besök till, där efter blir det mest troliga Volos, har inte lyckats fylla på vatten någonstans sedan jag lämna Volos för 13 dagar sedan och nu har jag bara cirka en tredjedel kvar i tankarna, behöver även göra lite större proviantering och fylla på telefonkortet och jag vet att jag kan hitta allt i Volos.

Kusten utanför här, träden växer ända ute på kanten.

Här ligger jag nu vid kajen.

Längst ut till höger ligger jag, finns lite hål och så mitt i kajen och armeringsjärnen sticker fram lite här och var, men den går att lägga till vid och är gratis.

Vy från andra hållet in mot viken, jag ligger inne till höger, men man ser inte det härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar