onsdag 6 juli 2016

26-29/6
Midsommardag, det regnade och blåste på förmiddagen så vi avvakta till eftermiddagen att gå vidare till Skopelos. Här tänkte vi ankra innanför pirarmarna på Loutraki, som är en liten hamn i norra delen av ön.
Väl där så var där inte mycket ankareplats, låg redan 4 båtar där, så jag bestämde mig för att gå närmare land och droppa ankaret där, när jag sedan skulle backa fast det så fastnade repet till dingen i propellern, så jag slet av öglan på dingen som det satt fast i, som tur var rädda min fru dingen från att flyta iväg och repet i propellern gick lätt att få loss. När vi var färdiga med ankringen så hamna vi lite närma en Italienare, vi hade ca 15 meter till hans båt, jag fråga var han hade sitt ankare och där han trodde han hade det så skulle det inte vara något problem, men, efter ca en halvtimme, så tyckte han vi låg för nära och jag sa att vi avvaktar och ser, om det är ett problem så får vi flytta på oss, 10 minuter senare så påkalla han uppmärksamheten igen och tyckte jag skulle flytta mig, jag sa att vi väntar och ser, jag hade ju inte kommet närmare han, efter ytterligare 10 minuter så vad det dags igen, han påtala igen att han tyckte att vi skulle flytta oss, vi låg för nära, lite komiskt för italienarna själva ankrar oftast jätte när andra båtar, så att det var just en italienare som tyckte att vi var för nära, men jag kände att detta kommer inte att ta slut så lika bra att ankra om, jag drog upp ankaret och gick längre in i hamnen och ankra om. Nu visa det sig att jag hade hamnat för nära där färjan vänder och då även ankrar för natten, så där kunde jag inte ligga, det hela sluta med att vi la till vid kajen utanför där färjan lägger till, även en australiensare som också låg för nära fick flytta sig hit, det positiva var att det kosta inget att ligga där.
På söndagen hyrde vi en bil och körde upp till kyrkan Agios Ioannis som är med i filmen Mamma Mia, det var en liten smal slingrande väg dit ut och väl där så var det en smal trappa med 105 trappsteg upp till själva kyrkan. Efter detta besök så körde vi söder över och till staden Skopelos, här blev det lunch på ett litet torg i skuggan under ett stort träd, Skopelos sägs vara en av de grönaste ön i den Grekiska övärlden.
På eftermiddagen körde vi tillbaka till båten, väl där bestämde oss för att flytta oss tillbaka till Skiathos, för att ha närmare till Volos på måndagen, Vi ankra i samma vik igen.
På måndagen tog vi oss dom 36 sjömilen in till Volos igen, jag SMS:a Carlos att vi var påväg och han skulle hålla en plats till oss, blev även lite bad på vägen in dit, vi var framme vid 17.30 tiden.

Tisdagen tog familjen bussen tillbaka till Aten för att ta flyget hem dagen efter, jag själva börja bunkra båten med diesel, vatten, mat mm, gäller att passa på när man kan, man vet inte när man har tillgång till vatten och diesel nästa gång.

Segling till Skopelos, Nisse som styr, som vanligt.

Solnedgång över Skiathos.

Här blev det till sist vid kajen i Loutraki.

Nu är vi strax framme vid kyrkan Agios Ioannis

Dit upp skall vi.

Nästa uppe.

Så här ser kyrkan ut, utifrån.

Välförtjänt paus i skuggan.

Så här ser det ut inne i den, inte där man spela in i filmen.

Fantastisk utsikt härifrån.

Nu är vi påväg ner igen.

Vägen hit, smal.

Staden Skopelos.

De vita husen och smala gränderna i Slopelos.

Tankning av diesel i Volos.

Carlos i röd tröja och hans kompis som körde tankbilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar