onsdag 29 juni 2016

23-25/6
Onsdagen gick vi ut till Skiathos, det är ca 36 sjömil ut till ön och då det var varmt så stanna vi på vägen och bada, en av fördelarna här är ju att man kan stanna och bada när det blir för varmt.
Vi ankra vid 16 tiden i viken koukounaries som ligger på södra sidan av Skiathos. Det låg redan ett tiotal båtar ankrade här när vi kom hit.
Skiathos är en av Mamma Mia öarna där delar av filmen spelades in.
På torsdagen tog vi en snabbbåt runt ön till staden Skiathos, där hyrde vi en bil för att åka runt och titta på ön och åka upp till klostret på toppen på ön där munkarna gör sitt eget vin, likör och olivolja, trevligt ställe och vara munk på.
Efter rundturen blev det bad på en strand som vi stannade vid, då vi inte kunde hyra bilen för mindre än en dag så behövde vi inte lämna tillbaka den fören dagen efter, så vi körde tillbaka till båten och parkera bilen på parkeringen vid stranden.

Fredag, i dag så är det midsommar afton, vi börja dagen med att ta en tur med bilen tillbaka till staden Skiathos, där blev det lunch och en runda i stan, vi gick bla. upp till en kyrka på toppen av staden, fantastisk utsikt. Där efter blev det bussen tillbaka till båten, mina kompisar Rick och Barbara från USA hade ankrat vid sidan om oss i viken, dom har en stor katamaran och har seglat här varje år de sista sju åren, jag lärde känna dom i fjor i Crotone, dom har sin vinterplats där. På eftermiddagen blev det en öl på deras båt. På kvällen duka vi upp lite traditionell midsommar mat, med sill och potatis i vår sittbrunnen, med utsikt över ankareviken.

Familjen på plats.

Nova hitta fort sin favoritplats, uppe på storseglet.

Båten in till Skiathos stad, här ser man våran ankarevik i bakgrunden.

Lunch i stan.

Klostret, här handlade vi lite vin och olivolja.

Gissar att då bara kyrkan hade kyla, så var det här man gjorde sina sysslor.

Utsikt över Skiathos stad och viken utanför, men kan även skymta Skopelos i bakgrunden.

Här är vi på väg upp till kyrkan inne i stan.

Utsikten från kyrkan över staden.

Jag lyckades fånga denna fantastiska utsikt och vackra kvinna på bild här uppe.

Bad på stranden i våran ankarevik.

Fixande med utombordaren, den sluta fungera och Rick erbjöd sig att hjälpa till, tack.

Rick och Barbaras katamaran.

Det drog in ett regn oväder på fredagen, men det vara inte så länge.