lördag 11 juni 2016

9-11/6
Torsdag morgon gick jag upp till Wind butiken igen och fyllde på kortet med ytterligare 5 Gigabyte, kan ju inte påstå att han som var där var den trevligaste eller mest service minded personen jag mött, så jag får nog försöka leta upp en ny butik och se om jag kan få det att fungera med att fylla på det över nätet. Tidigare när jag har seglat så har det oftast varit wifi i hamnar mm och då har jag kunnat utnyttja det i stället för telefon kortet, men hitintills i Grekland så har det inte varit så och jag kommer dessutom inte vara i så många hamnar är planen, så därför måste jag försöka få påfyllningen att fungera på ett smidig sätt.
Efter det var fixat bar det av ner till Kiato, som jag hade bestämt mig för efter tips, om att detta är en bra utgångspunkt innan korintkanalen, här kan man ligga gratis på den yttre pirarmen, där även fiskebåtarna lägger till, var helt vindstilla i dag och på vägen dit såg jag en flock delfiner leka och hoppa i sjön.
När jag kom dit så stod det ett tjugotal människor och fiska från piren, vilket dom gjorde till sent in på kvällen, där var till och med några som stod där hela natten, men det såg ut som dom fick napp iallafall.
Fredagen, gick upp koka kaffe och satte sedan av mot kanalen, väl framme så anropa jag upp Isthmia Pilot på VHF:n, fick beskedet att lägga mig 3 kabellängder norr om kanalen och vänta där, (en kabellängd är 185 m) efter ca en halv timme så var det min tur att gå in, det är enkelriktad trafik då man inte kan mötas i kanalen.
Korintkanalen var färdigbyggd 1893 och är ca 25 meter bred, högsta höjden är ca 79 meter och den är 3,2 sjömil lång (ca 6,3 kilometer) och det är världens dyraste i förhållande till längden på den, jag betalade 172 Euro för att passera, i båda sidorna av den finns det broar som man sänker ner i vattnet och som man passerar sedan över.
Detta är en av de kanalen stod på min lista av de kanaler i Europa som jag skulle vilja göra någon gång och nu är den gjord, kan nog säga att den är väldigt spektakulär kanal, med sina höga bergssidor och vinden som blåser här igenom och det turkosblåa vattnet.
När jag passerat en av broarna så var där någon som gjorde ett bungyjump där strax bakom båten, man passar tydligen på mellan när man skiftar trafikriktning här.
Väl ute i Egeiska havet så tog jag riktning på Aten, vinden tilltog efter hand och när jag närma mig hamn så blåste det ganska bra och gick ganska hög sjö, är alltid lite nervös när jag skall gå in i en ny hamn när det blåser så mycket, här är ofta fasta förtöjningar som sitter fast i botten en bit ut och sedan är andra ändan fast i bryggan, dessa linor skall man då plocka upp samtidigt som man skall backa in, samtidigt som man skall förtöja aktern i land och då även springa fram i fören och göra fast den i den upplockade linan, mycket att stå i samtidigt, som ni kan förstår så behöver man lite hjälp med detta och då vill man gärna att där finns någon i hamnen som kan bistå med en hjälpande hand.
Första hamnen fick jag efter att ha cirkulerat runt där ca en halvtimme svaret att där fanns inga lediga platser, samma i hamn två och i hamn tre, i fjärde hamnen fanns det plats, börja nästan se framför mig den pärsen jag hade i Frankrike i fjor när det var fullt i alla hamnarna, men det löste sig till sist, när det gäller marinorna här så anropar man dom oftast hamnen på VHF och då blir man oftast anvisad en plats, men tyvärr så fungerar det då inte alltid.

Min plan här nu är att göra ett besök inne i Aten för att bla. Titta på Akropolis, Parthenon, mm

Kaj i Itea, elen var nog ett tag sedan den fungerade.

Vindstilla dag på sjön.

Här skall jag in i korintkanalen.

Bron på väg ner, så jag kan passera över den.

Västra sidan av kanalen, lite lägre här.

Fanns en del små grottor på sina ställen.

Här börjar vi komma upp i lite höjd på kanalväggarna.

Ganska mycket höge än masten, som bara sticker upp 17 m.

Här kan man se ganska lång del av kanalen.


Ser ni han som hänger under bron.

Nu är jag nästan ute på östra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar