onsdag 8 juni 2016

6-8/6
Sveriges nationaldag, då blev det sill, potatis och snaps för att fira dagen, tyvärr blev även denna dag en blåsig dag, så jag besluta mig för att stannade kvar på ön, fick en ny vädersida av den ena danska båten, enligt han så var det den enda som fungera här inne i det inre farvattnet, där väderförhållandena kan vara lite speciella, blev även ett besök i den andra danska båten, dom var på väg hem och hade lite frågor om Italien och jag passa på att fråga lite om Grekland och så drack vi en kall öl så klart.
Tisdagen hade vinden mojnat och den skulle vända på eftermiddagen, så det blev iväg till Itea, därifrån var tanken att jag skulle ta mig upp till Delphi.
Precis när jag angjorde hamnen börja det regna, vilket det sedan gjorde till och från resten av dagen, fick dock fixat med mitt grekiska telefon kort, som hade slutat fungera, enligt första stället så skulle man kunna fylla på det på nätet, men enligt killen här så kunde jag inte det, och jag kunde bara fylla det med 5 Gigabyte åt gången, har räknat ut att jag gör av med ca 0,5 om dagen, så om det stämmer så måste jag varje vecka leta upp en Wind butik, inte bra, jag fick även frågat om bussen till Delphi, så jag hade koll på det.
Onsdagen åkte jag upp till Delphi med lokalbussen, kosta 4 euro tur och retur.
Delphi som finns med på UNESCU världs arvs lista är en gammal grekiskt stad, där Delfiska oraklet bodde i Apollontemplet.
Mitt i staden låg Apollons tempelet, som var byggt över en underjordisk källa som spydde ut svavelhaltiga gaser, vilka ska ha inspirerat oraklet till sina spådomar.
Det delfiska oraklet förestods av ett talrikt och väl organiserat prästerskap, vilket som sitt verktyg använde den s.k. Pythia, Apollons prästinna. När oraklet skulle rådfrågas, fördes Pythia, efter förberedande offer och reningsceremonier, in i tempelcellen, där hon tog plats på en trefot över jordrämnan. Under inflytande av de uppstigande giftiga ångorna råkade hon i ett krampaktigt extatiskt tillstånd och utstötte osammanhängande ord. Dessa sattes därefter av prästerna samman, i episkt versmått, till svar, som oftast var dunkla och mångtydiga

Citat från Enesco:

Pan-Grekland helgedom i Delfi, där oraklet i Apollo talade var platsen för omfalos, den "världens navel". Smälter harmoniskt med den fantastiska landskap och debiteras med helig betydelse, Delphi i 6: e-talet f.Kr. var verkligen religiösa centrum och symbol för enighet i den antika grekiska världen.

6:e juni

Utsikten från sittbrunnen denna dag.

Ser ni masterna som sticker upp ur vattnet, denna båten har tydligen legat där de sista 13-14 åren, så nu finns den även med på sjökorten.

Så här såg det ut när jag var på väg in till Itea.

När man kom till staden fanns det butiker så man kunde köpa gåvor till oraklet och gudarna.

Apollotemplet där oraklet bodde.

Amfibeteater med templet nedanför, ser ni utsikten.

Sportstadion där atleterna tävlade i olika grenar.

Apollotemplet i annan vinkel.

Här nere i viken ligger båten, massa olivodlingar i hela dalen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar