lördag 18 juni 2016


16-18/6
Torsdag, i dag blev det sträckan på 29 sjömil upp till Khalkis, här finns en bro som man skall passera och dom öppnar bara den på natten när trafiken är mindre och tidpunkten bestäms av när tidvattnet vänder, då är där ingen ström, annars kan det var 3-4 knops ström genom denna trånga passage. När jag anlände så låg här redan 6 st båtar och väntade vid kajen, efter ha angjort gick jag upp till hamnpolisen och betalade för passagen, det kostade 35,65 Euro för att få passera, kan ju tyckas mycket för att få lov att passera en bro mitt i natten, men så är det.
Jag fråga när man skulle öppna den i natt, svaret var vid 00.30 tiden, men lyssna på VHF:en, 01.30, börja dom anropa båt efter båt att göra sig redo, alla anropas med sitt båtnamn, först skulle tre lastfartyg passera där efter så var det vi fritidsbåtar, vi var nu 12 till antalet.
När det var vår tur utbröt en lätt kalabalik, alla ville igenom och få en plats längs kajen på andra sidan, så alla fick bråttom iväg, blir lite smått rörigt av det hela då, jag hamna till sist utanpå en engelsk flaggad båt som redan låg vid kajen, pratade engelska med dom under den kvart som det tog att förtöja och sedan sitta några minuter innan det var dags för slafen, då var klockan 02.00.
Nästa dag så hörde jag att mina båtgrannar pratade danska, jag bad om ursäkt att jag inte hade uppfattat detta på natten utan bara titta på flaggan och skylde på den sena timmen, där efter fråga jag då varför båten hade engelsk flagg, det visade sig att dom dela båten med ett engelskt par därav och dom segla båten 3 veckor på försäsongen och 3 veckor i september.
Fredag morgon gick jag för att handla lite bröd, pålägg och Ouzo, där efter avfärd mot en ankarevik i Kolpos Atalantis som jag hade bestämt mig för, det visade sig att denna ankarevik hade jag helt för mig själva, inga andra båtar kom, nog första gången det har hänt här och förmodligen den enda.

Lördag blev det till Ormos Ptelon, blev en dag med vindstilla, spegelblankt, såg en delfinflock, där efter så blev det en lätt bris mitt i näsan och motström på ca 1,5 knop, efter det tilltog vinden och motströmen ända tills jag vände in mot Volos bukten och där efter ner mot Ormos Ptelon, blev det en medvind. Har ankrat i en lite bukt med en udde bakom mig som har en ruin på toppen som kallas för Akilles torn, sägen säger att det var från denna bukt som Akilles segla till Troy och sitt möte med undervärlden.


Inseglingen till Khalkis.

Här ligger vi och väntar.

Där borta är bron som vi skall passera.


Här kan man se hur det strömmar i vattnet.

Lokala fiskare som metar.

Här är bron passerad, foto dagen efter.

Naturen är ganska spektakulär här med höga berg, lite likt fjordarna i Norge, fast varmare.

Lågt utstickande udde.

Ankarviken vid udden med Akilles tornet.

Här kan man skymta Akilles tornet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar