söndag 5 juni 2016

2-5/6
Det blev ett besök i den övergivna byn på torsdagen, byn övergavs 1953 efter att en jordbävning förstört den lokal vattenförsörjningen, så i stället för att försöka återställa det flyttade man.
Fick ankra om på eftermiddagen då vinden vände och tilltog kom och jag kom lite nära den tyska grannbåten och då han var där först så var det naturligt att jag flytta på mig, ankra om lite längre ut, vilket blev mycket bättre som jag såg det, inte mitt inne bland dom andra båtarna.
På fredagen blev det förflyttning ner till Mesolongion, min tyske kompis Stefan var här, så på fredagen blev det ett par öl i hans sittbrunn och lite skit snack, han seglar med sin papegoja som han brukar går runt med på axeln. Han har varit försäljare i bla Australien och har nu pensionerat sig 53 år gammal, hans fru jobbar fortfarande, hon är tydligen någon hög chef på Adidas. Lördagen ett besök i byn och lite fix med båten, Stefan åkte och hämta sin fru, som skulle komma och segla med han i 2-3 veckor.
Söndagen så satte jag av mot nästa mål, som jag hade bestämt till ön Trizonia, här skulle finnas både en skyddad ankarevik och en bra hamn, så jag hade alternativ.  På vägen dit passera jag bron mellan fastlandet och Peloponnisos in i Golf of Corinth, bron är 2,2 kilometer lång och skall vara den längsta kabelhängda bron i världen, när man är ca 5 sjömil från den skall man anropa kontrolltornet för bron och fråga om passage, men får då angivet, beroende på sin höjd, mellan vilka av dom fyra pelarna man skall passera, jag anropa 5 sjömil från och fick då angivet att jag skulle passera med ett pelare par på vänster sida och tre på höger sida, fick även order om att anropa när jag var en sjömil från bron, när jag anropa en sjömil från, fick jag svaret att jag skulle gå på den södra sidan i spannet mellan pelarna, var ganska strömt före och efter bron, men det stod omtalat i beskrivningen så det var jag beredd på.

Det blev en ganska blåsig dag i dag, prognosen sa ca 14 knop (7 m/s) men jag gissar att det snarare blåste 24-28 knop (12-14 m/s) tyvärr så fungerar inte vindmätaren, sluta att fungera efter två dagar, trådlöst mög, så det hela är en uppskattning, men det var vit sjö överallt och jag gjorde över 8 knop tidvis med bara förseglet, hade vinden rakt bakifrån, därför ville jag inte ha storseglet uppe, väl i viken på ön, så bestämde jag mig för att välja hamnen, här ligger två svenska och två danska båtar också och jag har ankrat de sista 6 nätterna så det kan passa med en hamn nu, det är tydligen dessutom gratis att ligga  i hamnen här, så nu kan det kanske bli ett litet restaurangbesök i kväll. 

Denna byggnaden har man renoverat lite, tror att den används lite på sommaren som typ restaurang.

Kyrkan är fin och väl underhållen, men tyvärr var den låst.

Övriga byggnader var ganska mycket renoveringsobjekt.

Här var taket kvar iallafall.

En dingen är ett måste för att kunna ta sig in till land.

Så här kan det se ut, när jag ligger för ankare.

Satt och fundera på att bada när denna orm kom simmande förbi.

Gamla fyrar som markera inseglingen förr.

Här i inseglingsränna till Mesolongion satt denna gubben och fiskade.

Kompisen Stefans katamaran.

Bron mellan fastlandet och Peloponnisos

Man ställer alltid sig frågan om man går fritt under broarna.

Dom har även färjor här i mellan.

Bron ur annan synvinkel.

Här kan man se lite hur det yr i sjön.

Så här kan en kvällsmat se ut, då i en ankarevik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar