onsdag 1 juni 2016

27/5-1/6
Det har blivit några dagar nu sedan jag skrev något sist, men det har haft sina anledningar, har varit på väg ett antal dagar nu och det tog några dagar innan jag fick fixat ett nytt Grekiskt telefonkort, men jag skall kanske ta det i den ordningen som saker har hänt.
Fredag morgon kasta jag loss och satte kurs mot Maria di Leuca, som ligger på spetsen i klacken, i Italien, sista hamnen innan Grekland.
Jag hade gjort en kontroll av mitt läckage vid bottengenomföringen på morgonen, läckte fortfarande lite, visa sig att dom slarvat lite när dom lade på tätningsmedlet, där blev ett litet hål på baksidan av genomföringen, men ett snabbt beslut, där och då, antingen får jag ta upp båten och då vänta dom dagarna det tar att fixa till det eller så ordnar det sig på vägen eller i värsta fall så går det att i fixa till det i Grekland, så beslut, jag sticker. Kom fram vid sjutiden på kvällen till Maria di Leuca , leta då efter mina svenska segelkompisar som också skulle komma dit, men såg dom inte, jag la till vid kajen till höger, här kan man ligga en natt gratis.
Nästa morgon träffade jag dom precis när jag skulle lägga ut, dom hade då lagt till inne i hamnen för dom ville ha tillgång till dusch mm, tja valfritt, jag körde på gratis alternativet.
Satte av mot Grekland vid 6.30 tiden, hade en lång sträcka att gå i dag, ca 80 sjömil till bukten på Corfu som jag hade tänkt ankra i för natten, finns dock några småöar på vägen, om det skulle visa sig ta längre tid än jag tänkt. Vid 9 tiden på kvällen, lokal tid, var jag framme, dom är en timme före oss här i Grekland, allt hade gått bra och efter ett par tätningsförsök under vägen, med en tätningsmassa som jag hade i båten, verka nu läckan vara tät, håller tummarna.
Söndag, gick jag en kort sträcka in mot fastlandet till Mourtos, jag var här förra året så jag visste att här fanns en bra ankarevik, här blev även årets första bad i 21 gradigt vatten.
Måndagen gick jag  de sista 40 sjömilen ner till Preveza, angjorde hamnen vid tretiden, det var ju här som den gamla svenskbryggan fanns förr, när jag kom låg här 3 svenska båtar, en från Lomma och en från Göteborg, den tredje vet jag inte var den kom ifrån, men dom två första snacka jag med, I Preveza är tanken att jag skall fixa nytt grekiskt telefonkort och DEKPA, som är ett trafikintyg som man skall ha.  Nu visad det sig att det mesta stängde vid 2 tiden, så det fick vänta till dagen efter. På kvällen passa jag på att göra årets första restaurangbesök, fanns massa restauranger längs hamnen, tyvärr så får jag nog säga att detta var ingen större smakupplevelse, jag fråga om detta var typiskt grekiskt och ja det skulle det var, påminde mera om några engelska smaklösa korvar.
På tisdagen så blev det först ett besök hos Wind och nytt telefonkort fixades, där efter lite proviantering bröd, Ouzo, Yoghurt mm och sist ett besök hos hamnpolisen för att fixa en DEKPA, nu visa det sig att det hade dom inte fått in några i år, kanske om en månad eller två men ingen visste säkert, dom kunde heller inte svara på var jag kunde köpa en, men jag fyllde i en besättningslista och betalade 15 euro i ankomstavgift till Grekland och fick det stämplat och påskrivet, dom skrev även att jag hade försökt fixa en DEKPA, men skulle föröka igen i nästa hamn, ja, så var det med det, får se hur jag gör, känns inte som någon har koll på det och den ena svensken jag prata med här hade i fjor, efter en hel dag trixande lyckats fixa en, men ingen hade titta på den under hela säsongen, min italienske kompis sa till mig att jag inte skull bry mig om det, så får återkomma om detta.
Till lunch var jag färdig med allt och satte av mot Meganisi, här finns tre fina ankare vikar på norra sidan, där den mittersta kallas för midsommarviken av svenskarna här, det är där som det svenska midsommarfirandet sker. Färden dit blev genom kanalen vid Levkas och broöppning, fick en fin kväll, men på natten blåste det upp lite och tyvärr gick det lite sjö in i viken, så det blev lite guppigt. Tänkte även lägga upp på bloggen denna dag, men hade tyvärr för dålig täckning här.
Onsdag, i dag bestämde jag mig för att gå vidare till ett tips som jag hade fått om en trevlig ankarevik på ön Kalamos, i södra delen finns en lite vik med en övergiven liten by och en kyrka, kyrkan hålls tydligen fortfarande efter.
Fick en plast inne i ena hörnan väl skyddad, men lite lurigt att komma in, där låg ett ytgarn hela vägen ute från udden och in till bara 40 meter från land, tur att jag såg det.
Finns en massa får här, kan inte se dom men väl höra.
I morgon blir det ett litet besök i den övergivna byn och i kväll blir det Pasta alla Peter.

Jag vet inte om ni har sett det men på sidan för position, så finns där en lite knapp som om man klickar på den så får man även upp bilder, då inte i realtid, men man kan med typ flygfoto se lite hur det ser ut här.

Köpte med lite motorolja innan jag stack från Crotone, tyvärr så fick jag det i en tjugolitersdunk.

Gasplattformarna utanför Crotone.

Sista utposten i Italien Maria di Leuca,

Svenska segelbåten, som också legat i Crotone i vinter.

Grekiska gästflaggan hissad.

Första Grekiska ön Othoni, 

Första Ankareviken på norra Corfu.

Här har jag ankrat natt två.

Lokala fiskaren som skall ut och sätta nät.

Har installerat en led slinga under solskyddet, tänkt som belysning i sittbrunnen och ev som komplement till ankarelanternan, då denna är i masttoppen kan det vara bra att ha något nere vid också.

Bryggan i Preveza

Här på baksidan av denna byggnaden låg hamnpolisen.

Inseglingen till kanalen vid Levkas.

Här har vi bron.

Här har man öppnat den eller rättare sagt skjutet den åt sidan.

Oss pirater mellan.

Fanns fyra mudderverk i kanalen som höll på.

På väg in i ankareviken på Meganisi

Här är jag ankrad i natt på ön Kalamos, man kan skymta den övergivna byn och kyrkan där borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar