torsdag 16 juni 2016

14-15/6
Så har det då hänt, jag fick ett fiskegarn i propellern i dag, satt där och drack mitt kaffe när motorvarvet helt plötsligt sjönk, snabbt upp och slog ifrån drivningen, försökte se om jag fått något i propellern, men kunde inte se något, så jag la i backen och då lossnade delar av ett fiskegarn, körde sedan framåt och där efter back igen, höll på så några gånger och sedan verka det ha lossnat, när jag kom till ankarplatsen så dök jag i vattnen för att se om allt hade lossnat eller där var mera kvar, det visade sig då att där fortfarande satt dela kvar av fiskegarnet, som tur var så gick det ganska lätt att få bort det sista.
I Porto Rafti, var det mycket sjögräs på botten, så det var svårt att få ankaret till att gräva ner sig ordentligt, när jag var färdig med ankringen simma jag bort till där ankaret låg på ca 6 meters djup, klart vatten så jag kunde se det, då visa det sig att det inte hade grävt ner sig som önskvärt, men i stället för att ankra om så valde jag att avvakta, hade kört ut ca 30 meter kätting så det borde inte vara ett problem, på kvällen börja det blåsa upp och det blåste nog kuling i vindbyarna, den engelska båten vid sidan om mig börja dragga, ankaret släppte och han försökte ankra om två gånger innan han gav upp och gick in i hamnen, jag satt med spänd förvänta och undra om jag också skulle dragga eller ankaret hade grävt ner sig nu, vinden hade dessutom vänt 180 grader i förhållande till när jag backa fast ankaret och då finns det alltid en riska med att det vrids loss, jag dragga nog en bit men sedan greppa det, men osäkerheten gjorde att jag inte gick och lade mig fören efter midnatt när vinden hade bedarrat något, först då kände jag mig säker.

I dag blev det en liten kortare sträcka till Bouphalo, detta är en liten vik med ett 30 tal hus och två tavernor som ligger på ön Evia, viken är nästa helt innesluten, så den är väl skyddad, vi ligger 7 st segelbåtar här med olika nationaliteter, på kvällen blev ett besök på en av tavernorna, av allt som fanns i menyn så var det väl knappt hälften som man kunde beställa, resterande hade dom inte enligt servitrisen.

Tog en bild i hamnen i Aten när jag lämna, här kan man skymta segelbåten med den höga masten.

Den största båten låg i hamninloppet, dom hade ett helt olivträd på akterdäck som säkert var minst 4 meter högt.

Sådana här gamla ruiner kan man se lite här och var efter kusten här.

Här är en till.

Resterna av fiskenätet som jag fick i propellern.

Färjetrafiken till ön Evia, finns även en bro längre upp.

Här ligger jag för ankare i Bouphalo, man kan även se den lilla byn här.

På andra sidan viken var det mest olivträd.

Utloppet eller inloppet till viken, vilket man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar