måndag 13 juni 2016

11-13/6.
Lördagen gick åt till att fixa gas, vatten och diesel. Det hela börja med att jag ville byta en av gastuberna, dom hade ingen i hamnen men tjejen i receptionen ringde efter gaskillarna och dom skulle komma vid 11 tiden, dom dök upp vid 2 tiden och då kom det två män i en skåpbil full med gastuber och inga gastuber var  fastspända, så man får ju hoppas att dom inte kör och krockar någon gång, jag lämna min och fick en grå tub tillbaka, brukar vara blåa, så vi får se hur det går att byta den nästa gång, där efter så kom tankbilen med diesel, här finns ingen tankstation utan man beställer hit en mindre tankbil helt enkelt och så fyller dom på så mycket man behöver, priset 1,2 Euro litern. Efter denna vänta så var klockan för mycket för att åka in till Aten tyckte jag så det fick vänta till morgondagen.
Söndag, här finns ett litet bageri i närheten där dom har gott nybakat bröd, så på morgonen går jag upp dit och handlar, där efter frukost, efter det blev det i dag en promenad till tågstationen som ligger ca 25 minuter bort, dock men med en liten felsväng, så blev det ca 35 minuters promenad i stället, där löste jag en tågbiljett för 1,4 Euro som tog mig de 7 stoppen in till centrala Aten, sträcka ca 12 kilometer. Jag gick genom gränder och marknader upp till Akropolis som var målet.

Akropolis är en akropol på en cirka 150 m hög kulle i Plaka - Gamla stan i centrala Aten.
Akropolis betyder egentligen ”överst i staden”  och detta var en gång i tiden det grekiska rikets mittpunkt. Akropolis byggdes under åren 467 till 406 f.Kr. under Perikles tid. Det finns flera tempel uppe på Akropolis, bland annat Parthenon, Erechtheion och Nikes tempel, där finns även Dionysosteatern på sydsidan.
Det kanske mest kända av dom är Parthenon som byggdes som en hyllning till Pallas Athena för hennes skydd av staden Aten och Grekland under persiska krigen

I dag kom det in en gigantisk segelbåt i hamnen, den var 50 meter lång och hade en mast som var 70 meter hög, dom hade en röd lampa i toppen som lyste på natten, samma som vindmöllorna hemma har, för höjdens skull. (då jag var nyfiken var jag tvungen att frågade besättningen om hur hög masten var)


Måndag, då blev det till att fixa jag med telefonkortet igen, i dag kunde jag ladda det med 10 gigabyte i butiken, vilket jag då inte kunde i de förra butiken, dagens Windbutik låg 4 kilometer bort, så det tog några timmar, där efter lite städa, tvätta och handla lite, anledningen till att jag inte ger mig iväg i dag är att det skall blåsa upp emot 37 knop (ca 16 m/s) nere vid udden som jag skall runda, så det får bli avfärd i morgon i stället då ser prognosen bättre ut.

Tåget in till Aten.

Akropolisklippan.

Dionysosteatern.

Parthenon.

Erechtheion.

Utsikten är fantastisk här uppe.

Ingången till Akropolis.

Lite runt i gränderna i Aten blev det också.

Liten titt på marknaden och samtidigt lunch.

Här ligger jag runt hörnet från dessa, lyxyachterna.

50 meter segelbåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar