onsdag 27 juli 2016

25-26/7
Måndag, på eftermiddagen när vinden hade lagt sig lite tog jag mig de 2 sjömilen bort till staden Poros, hitta en bra plats längs en betong flytbrygga. Gick upp en runda längs strandpromenaden för att se om jag kunde hitta en affär, det gjorde jag men jag fann även en svensk båt där, var ett par från Enköping  och deras svägerska som låg där för att få sitt ankarespel reparerat, motorn hade lagt av, detta var deras första säsong i båten, dom hade i våras köpt in sig på hälften av båten av ett annat svenskt par. Blev en öl i deras sittbrunn och lite snack, var ett tag sedan jag träffa en svensk båt sist.
Tisdag, jag hade bestämt mig för att utforska staden lite, staden är byggd på en gammal vulkan ö och husen klättrar sig upp längs sidorna på berget. Men kl 9 kom hamnpolisen och sa att vi som låg på flyttbryggan fick inte ligga där längre, man skulle byta förankringskedjor på flytbryggan och alla båtar skulle bort.
Så en liten snabba runda upp i gränderna, ett nytt bröd i butiken, sedan iväg, gick tillbaka till ryska bukten och ankra där, vinden utanför skulle vara mitt i nosen och tilltagande, så jag hade bestämt mig för att vänta till eftermiddagen då vinden var avtagande och vridande.
När jag kom dit så låg den svenska båten där, dom hade fått sin motor lite senare på kvällen i går och så fort den var färdigmonterad hade dom stucket iväg direkt till viken.

Vid tretiden hade vinden börjat mojna, så då drog både jag och den andra svenska båten upp ankaret och gav oss iväg, vi hade båda siktet inställt på den lilla ön Angistri, men olika vikar, det hela sluta med att vi hamna i samma vik och bestämde oss för att lägga oss vid sidan om varandra, med linor i land. där vi ankra fanns en lite sommarrestaurang i land, så vi bestämde oss för att där fick det bli ett besök på kvällen. Var en i huvudsak fiskrestaurang och dom rekommendera nyfångad tonfisk eller lokal fisk, som då är någon obestämd fisksort som är fånga där utanför, vi bestämde oss alla för tonfisk, efter 20 minuter kom servitrisen tillbaka och sa tyvärr så hade dom ingen tonfisk, märkligt, men vi bestämde oss för att beställa in 5 olika rätter i stället och dela på det, blev räkor, musslor, sardiner, grekisk sallad och dolmosar, så kunde alla få smaka lite av de olika rätterna.

Poros stad byggd på en vulkanö.

Här kan man se den andra delen av staden och skymta Peloponnesos i bakgrunden.

Här ligger jag vid flytbryggan.

Motorbåts kajen.

Så här ser det ut uppe i gränderna.

Mycket trevligt ställe, men man kan lätt förvirra bort sig i gränderna.

Här har vi ankrat tillsammans på ön Angistri

Våra linor i land.

Sommarrestaurangen, låg precis vid sjökanten.

Solnedgången, var pricken över i:et i dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar