torsdag 21 juli 2016

17-20/7
Söndagen, jag tog det lugnt på morgonen, hade vinden mot mig, men den skulle vända under förmiddagen, så ett besök hos bagaren för att inhandla nytt bröd och där efter en frukost i sitt brunnen, vid tio tiden börja vinden avta och vända så strax där efter la jag ut och satte kurs mot det nord östra hörnet på Volos viken. Här hade jag sett ut en ankringsvik som verka bra, men tyvärr så när jag kom dit så var den full av lokala båtar som låg där på boj och där som fanns plats var ute på 20-25 m djup och inte lika skyddat, så jag börja leta ny vik, hitta en på andra sidan den lilla ön, här låg 5 andra båtar när jag kom, blev en fin kväll med nästan fullmåne som lyste upp ankareviken och lite senare drog det in en del moln så blev det som ett bomullstäcke över hela viken med små  svarat spricker i, när månen lyste ovanför.
Måndagen, kan ju säga att viken var verkligen skydda, man märkte inte av blåsten och sjön utanför, men när jag kom runt hörnan så blåste det en hel del, hur mycket, tja, om jag säger så här att det var vita vågor över allt och vågorna där inne i hörnan var mellan en halv till en och en halv meter höga, så det blev till att stånga sig ut och båten gjorde allt från 1 knop till 4 knop, beroende på vågorna och hur mycket som hon dök i dom, men efter ca 5 sjömil så var jag i skydd av en liten ö och jag hade vänt lite mera söder över, så jag då fick jag en bättre vind och efter hand som jag vände runt udden så blev det mera en medvind. När jag kom ner i sundet mellan fastland och Evia så dog vinden ut och det blev motorgång, men jag fick ca 1-1,5 knops medström, när jag nästa var ner vid min tänkta ankringsvik för dagen, så skulle jag bara vända runt en lite  udde sedan vag jag framme, men där på andra sidan udden blåste det rejält och gick mycket sjö, så ett snabbt beslut om alternativ ankringsvik, jag hade en ca 20 sjömil bort, så det fick bli den, väl där så var den heller inget bra, alldeles för öppen, för den vindriktningen som det skulle bli i natt, ny vik, 3 sjömil bort, här var jag skydda och hade bra botten som ankaret bet i, hade varit här på vägen upp, så jag hade koll på det.
Tisdag, i dag blåste det en del, prognosen sa avtagande vridande till middag, så jag avvakta tills efter lunch att ge mig iväg, men den hade inte avtagit och inte vridet, men den gjorde det under eftermiddagen, till kvällen strax innan jag skulle lägga till tilltog den igen.
Blev två dagar med mycket och ingen blåst, många översköljningar av sjön över båten, tror att jag minst två gånger blev ganska blöt, men nu är det ganska varmt här så man torkar fort, men allt blir salt, hela båten är helt vitt av salt, tamparna börjar bli helt styva, skulle egentligen vilja tvätta av allt, men det är inte så lätt att få tag i sötvatten här till det.
Onsdagen, tog det bara lugnt, hade en planerings förmiddag där jag försökt få koll på vädret här framöver, jag börjar närma mig det värsta blås hålet här nu när jag kommer ner i slutet på Evia, så jag försöker hitta en lucka med inte för mycket vind, just nu blåser det 35 knop där nere.

I kväll skall jag passera bron igen och bli 35 euro fattigare.
Kan ju även nämna att jag har tidvatten här, det rör sig ca 0,7 m upp och ner vattnet och det strömmar ganska bra genom kanalen här, 2-4 knop, 

Ankareviken i Vathoudhi.

Här ser man ön bakom.

Solnedgång i ankareviken.

Gick en del sjö när jag skulle ut därifrån.

Här rundar jag hönet på vägen ut från Volosviken.

Kaanalen ner mellan fastland och ön Evia, ser ni att dom har sprängt bort en del av berget för vägen skall få plats.

Ön Evia.

Här har ett gäng fiskar hoppat upp på land i Khalkis.

Jag satt i båten och hörde bara ett väldigt plaskande och när jag titta ut låg där ett 40 tal fiskar på kajen.

Här är bron jag skall passera i kväll.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar