Onsdag.
Dagen startade med sol och lite moln här och var, jag skulle
gå sträckan till Lemmer hade jag bestämt mig för, så jag kunde nå Amsterdam på
torsdagen.
Dagens sträcka började med 3 boröppningar i Dokkum, man
betalade för dessa öppningar till brovakten som sänkte ner en traditionell
Holländs toffla som man fick stoppa betalningen/mynten i.
Detta förekom även i Burdaard och Leeuwarden, där samma
princip tillämpades, toffla ner, pengar i.
Dagens sträcka har även varit den grundaste hitintills 2,2 m
som grundast på sina ställen och med ett djupgående på 1,9 m som Daphne har, så
är där inte mycket kvar under kölen på dessa ställena, man kan nästan känna att
det går lite tyngre här.
För dom som inte vet så finns det en väg genom Holland som
kallas Staande Mastroute, dvs. en väg man kan gå med masten på, den är då
planerad så att det finns broar som går att öppna hela vägen, vilket inte
annars alltid är fallet, den finns tre olika höjder som gäller i Holland, fritidsbåtar under 3,5 meter klarar de flesta fasta broarna och yrkestrafiken går på sina 6,5 meter och då klarar dom de broar som finns på de kanaler som dom trafikera och sedan finns det då vi som är högre än detta och kan då bara gå där broarna går att öppna,
Torsdag.
Steg upp strax innan sju och fixade frukost, kom i väg vid 8
tiden och skulle då gå en liten sträcka för att sedan slussa ut i Ijsselmeer, Hollands
största sjö, men när jag kommer fram till slussen så berättar dom att bron, som
jag måste passera, är där något fel på så den går inte att öppna.
Det tog 1,5 timme innan det var fixat och jag kunde slussa
ut.
På sjön Ijsselmeer är där livlig trafik, fraktpråmar blandas
med motorbåtar, segelbåtar och så har vi de traditionella holländska segelbåtarna, fanns även några skonare här.
Mitt på sjön finns en vall med en motorväg på som delar sjön
i två delar här får man slussa mellan östra och västra delen.
Vid sjutiden slussade jag in i Amsterdam, ja även här finns en sluss, känns skönt att äntligen komma hit, en vecka sen, men som dom säger bättre sent än aldrig, nu skall jag ta det lite lugnt i morgon och kolla upp när jag kan passera genom Amsterdam, detta gör man på natten då det finns några Järnvägsbroar som bara går att öppna då, passagen sker i konvoj och det följer med 2 eller 3 bro öppnare som kör före och öppnar broarna efterhand som man skall passera dom, sist jag gjorde det så tog hela turen ca 3 timmar och det skedde mellan 2 och 5 på natten, klart en upplevelse, återkommer med mer om detta.
Genom Dokkum.
Betalningen för broöppningen läggs i trätoffeln.
Husen har så klart sina tomter ner till kanalen.
Går även att segla på kanalen med rätt vind.
Fågelbo.
kolla denna broöppningen, hela vägbanan lyfts upp.
kolt!
Väg skylt, bra när det finns alternativ, så man inte kör fel,
Koloniområde på/vid kanalen
Båtgarage.
Här är då bron som inte gick att öppna.
Vallen med motorvägen på.
Holländskt Vasaskepp.
Amsterdam i sikte.
Hur får dom hit så stora båtar!
Gillar skarpt brovakten med toffel! Amsterdam är bra, bryllupsresa 1975 :)
SvaraRadera