tisdag 12 maj 2015

Så det har gått en vecka sedan sist jag la ut något, har varit lite dåligt med internet kontakten, men jag skall försöka att återge lite av den gångna veckan.

Dag 3, vi vakna till en sydostlig vind på 10-12 m/s, passa ju bra när vi nu skall västerut.
Hade dock lite problem med oljeläckage från backslaget, upptäckte det i går kväll, men kunde inte se varifrån det har läckt.

Vi fick en god vind genom bögeströmmen och ut i Smålandsfarvatten, vi siktade på att komma till Svenborg till kvällen för att se om vi kan få tag i en mekaniker, behöver nog få ut motor och backslag för att hitta och kunna reparera oljeläckget. Tyvärr kom vi då inte hela vägen dit, vi råkade ut för ett åskoväder med vind upp till 18 m/s, vi hade fullt ställ uppe, så vi fick falla av norröver tills det hade lugnat sig så mycket så vi fick ner seglen. Hamn för natten blev i stället Lundborg.
Segling genom bögeströmmen


Dag 4, började med att försöka få tag i en mekaniker, hamfogde och några till snälla människor i Lundborgs hamn hjälpte oss med detta, de ringde till lite olika mekaniker, vi fick napp på en i Nyborg, Allan på Nyborg Marincenter som skulle kunna hjälpa oss om det var ett enkelt fel.
Så vi segla till Nyborg för att träffa Allan.
Tyvärr visade det sig att felet innebar att motorn måste ut, vilket jag misstänkte, för att komma åt att plocka ut backslaget.
Sagt och gjort, jag bestämde med Allan att jag tar ut och sätter dit motorn om han fixar läckaget, så han beställde nya packboxar och packning och jag tog ut motorn och plockade av backslaget.
Efter några timmars jobb var det fixa, Vi fick ha motorn på durken tills nästa dag, lite böka att hoppa runt den hela tiden, men litet besvär för att få läckaget fixat.

Motor utplockad

Backslag avplockat


Så här fick motorn ligga över natten
Vi passade på att prova de nya vind/regn/solskydden


Dag 5, gick jag så upp med backslaget till Allan och när grejorna kom på posten så byta han packning och packboxar i backslaget och kom ner till båten och montera på det igen på motorn och när han ändå var där så hjälpte han mig att få in motorn på plats igen, bra och snabb service. Jag monterad där efter på resterande prylar och kopplade alla kablar och slangar, kl 15 startade vi motorn igen, så ganska exakt ett dygn senare var läckaget fixat och vi var redo för att åka vidare.

Mekanikern Allan som hjälpte oss.

Motor på plats och allt kopplat och klart.

Dag 6 steg vi upp strax efter kl 6 och koka kaffe och begav oss, fick bli frukost till sjös, molnigt och ingen vind och slutade med sol och ingen vind, så det blev motorgång hela vägen till Kielkanalen, men vi fick fint väder i slutet på överfarten, så vad mer kan man begära.

Motorgång från Danmark till Tyskland.

Semester bostäder med badhytter i inseglingen till Kiel.


Dag 7, vi skulle slussa in på kielkanalen och gå hela sträckan på en dag, så det var bäst att vara upp i tid och slussa in redan vid 7 tiden tänkte vi, men tji fick vi, vi fick vänta i över två timmar innan det blev våran tur att slussa in, yrkestrafiken går först, så först strax efter 9 var vi inne i Kielkanalen.
Kielkanalen är en 98,2 km långkanal som förbinder Östersjön och Nordsjön, det är här dom stora båtarna i strid ström dygnet runt genar mellan haven.
Det regnade till och från hela dagen och blåsten kom och gick med regnet.

Möte på Kilekanalen

Hängfärga över Kielkanalen, kolla livflottarna under den.

Ja, ser det ut på kanalen.

Om man hade pengarna!

Vi har nu haft 12-16 grader i luften och ca 12 grader i vattnet sedan vi lämnade Landskrona, känner kanske att man kunde önska sig lite mera varmare vårväder, men det kommer kanske snart.

Dag 8. Vi gjorde ett försök att gå med tidvattnet ner för Elbe på förmiddagen, men med en motvind på 18 m/s så blev sjön för svår, fastän vi hade 3 knops medström så gjorde vi inte mer än 4-5 knop och ganska snart insåg vi att vi skulle inte hinna de 12 NM ner till Cuxhaven innan tidvattnet vände, så vi tog ett snabbt beslut att gå tillbaka in i Kielkanalen för att invänta bättre väder och nästa tidvatten ut. Kl 18 gjorde vi ett nytt försök och denna gången gick det bättre, vi hade nästan ingen vind och ca 3 knops medström så vi fick en behaglig kvällsfärd ner till Cuxhaven.

I Väntan på bättre väder.

Slussarna ut ut kanalen.

Här slussar man med de stora båtarna. 


Kvällssegling ner till Cuxhaven.

Dag 9, vi tog kvällen innan reda på vilket bästa tiden var för att gå ner för Elbe och få nytta av tidvattnet, detta var vid 7 tiden, då skulle vi få tidvattnet med oss till ca kl 13 och då var vi ute i Nordsjön där det är mindre tidvattenströmmar. Vi hade Norderney som mål för dagens etapp.
Fartygen ligger ute till havs och väntar på att få komma in till Bremen.

Frisöarna, stora sand öar.

Norderney badort.


Norderney ligger på en av frisöarna som finns utanför Tysklands och Hollands kust.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar