fredag 29 maj 2015

29/5
Fick besök av tullen i dag, andra gången denna resa, skedde även i Holland, dom titta på pass, båtregistrerings papperna och fråga efter min VHF anrop, dom gjorde även kontroll i båten, lite si och så med språkförståelsen, ett tag fick det mig att tänka på Peter Sellers i Inspector Clouseau, it’s a bomb, what kind of a bomb, the explosive kind., dom frågade om jag hade vapen ombord och innan jag förstod det så lät det ungefär så i mitt huvud, svårt att hålla sig för skratt, först när han peka på sitt tjänstevapen förstod jag frågan.
Har blåst upp emot 18 m/s i dag så ytterligare ett rätt beslut ett ligga stilla, hoppas på bättre väderprognosen för i morgon, om så då bär det av till Boulogne.
Var ute och skulle fixa en tom dunk för att kunna suga ute den gamla oljan ur motorn i, då öppnade himlen sig och jag han bli genomblöt på de 2 minuterna som jag hade tillbaka till båten, så större delen av dagen har spenderats i båten, då vädret där ute inte ha varit på sin bästa sida i dag.

Kan ju även berätta det att nu närmar jag mig de ställena där tidvattnet är som störst, här i Dunkerque är det just nu ca 4 meter, men det kommer att öka efterhand som jag kommer in i engelska kanalen, på kanalöarna kan det vara upp till 11-12 meter.

Så här har det sett ut på himlen hela dagen i dag,

Här sitter jag, när jag försöker reda ut väderprognoser och tidvattenströmmar, dator, plotter och reeds almanacka som hjälpmedel, man vill ju inte ha allt emot sig när man kommer ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar