tisdag 2 juni 2015

2/6
Mick kom i lördags, jag gick upp och mötte han på Stationen, hade kollat upp innan var den låg, men på vägen dit blev jag lite osäker så jag frågade två fransmän utan för ett café och efter lite diskuterande sins emellan, var det var jag skulle gå för att lättast komma dit, så fick jag en vägbeskrivning, du går 5 stoppljus på denna gata, där efter svänger du vänster och vid andra stoppljuset så är det på höger hand, allt på franska, jag tyckte att det lät lite underligt, jag hade ju kollat upp det och jag borde vara i närheten av det där jag var, men jag började gå i den riktningen som dom sa, vid första korsningen titta jag upp till höger och vad låg där, tågstationen, så den låg i princip runt hörnet, undra vad dom hade kommet fram till var jag skulle.
Nå, väl där så kom tåget i tid och vi gick och tog en öl på stan, var lördag och massor av folk ute på stadens gator och solen sken.
Nästa dag hade vi tänkt segla vidare, men vädergudarna satte stop för det, så blev en dag i båten med att stuva runt lite grejor och mecka värmaren som lagt av, vilken vi fick igång men den slutade att fungera igen, verkar vara att den inte tänder som den skall, vi får ta ett nytt försök längre fram, nu får det bli fotogenlampan som värmer i stället, vilket min fru skulle uppskattat.
Måndagen så var vädret så ok att vi gav oss iväg, vi hade siktet inställt på Boulogne ca 45 Nm bort, men efter 7 timmar med motström, motvind och vågorna emot oss, så bestämde vi oss för att avbryta och gå in till Calais, vi hade gjort ungefär halva sträckan.
Vi gled precis in i hamnen innan dom stängde tidvattenportarna, dom har portar här för att förhindra att allt vattnet försvinner från hamnen vid ebb, så lite tur fick vi i slutet på dagen, utanför så står båtarna på botten och här där vi är har vi ungefär 4 m vattendjup.
Tisdagen, det har blåst upp till 20 m/s nästan hela dagen, så det har varit en dag igen i hamnen, har gått en runda på stan, har inte varit här sedan jag var 13 eller 14 år, kan inte komma ihåg vilket, inte så som jag kommer ihåg den, känns som en typisk sommarstad, med turister, stränder, butiker och restauranger, även om det inte är särskilt många nu, men kan säkert vara riktigt trevlig på sommaren när det är fint väder.
När vi ändå låg stilla så passade vi på att byta oljan på motorn och olja in sittbänkarna i sittbrunnen.

Nu siktar vi på att komma iväg i morgon när dom öppnar portarna vid 11.30 tiden och då komma till Boulogne och vi kommer att få mot ström, mot vind och vågor emot oss, det vet vi redan nu, men vi håller tummarna för att det där efter skall bli lite bättre förutsättningar.

Mickes första dag till havs.

Så här såg det ut.

Båtarna till England.

Portarna stängda.

Calais.

Huvudgatan, med Restauranger och butiker.

Här ligger vi långseglarna, en på väg hem, en eller möjligen två på väg till Karibien och två till medelhavet.

Har till ock med gått vågor i hamnen i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar