söndag 7 juni 2015

4/6
Vi kom inte iväg nästa dag som jag skrev om förra gången, det blåste för mycket och var för mycket gammal sjö där ute. Vi bestämde i stället oss för att vänta en dag och gå en längre sträcka ner till Cherbourg.
Vi la ut 03.45 på morgonen, för broöppningen skulle vara 03.51, men ingen bro öppnades, 04.15 anropa vi hamnkontrollen för att fråga om öppning, 04,30 öppnades bron och vi satte kurs mot Cherbourg.
Vi fick en fin medvind och vågorna var inte allt för stora, men på natten ökade både vind och vågor, så det var lite svårt att försöka sova när allt rullade runt i båten. vi hade delat skiften så Micke tog mellan 9 och 2 och jag mellan 2 och 7 på morgonen, på mitt skift så börja det blixtra runt om mig på himlen och jag var helt säker på att nu seglar vi rakt in i ett oväder, men det blev bara lite regn av det, men man när man sitter där på natten och ser detta himlaspel, så funderar man lite på om det skall slå ner i båten, masten är ju kanske högsta punkten här ute.På morgonen kunde vi efter 26 timmars segling och 160 avverkade Nm, lägga till i hamnen, vi fixade en frukost och där efter gick jag och sov två timmar, blev inte mycket sömn på natten, Micke gick en runda upp i stan, då han fick då sova lite mera än jag på natten kände han sig utvilad, vi bestämde att vi skulle gå vidare till Guernsey när tidvattenströmmarna vände vid 14 tiden. Här i dessa farvatten så måste man hålla koll på strömmarna annars kan man råka illa ut om man kommer i dom vid fel tidpunkt.
5/6
Vi la ut från hamnen vid 14 tiden och fick en fin medström upp till udden som vi skulle runda, där efter så öka strömmen till ca 7 knop och vi gjorde ca 12 knop över grund.
Enda kruxet var att den förde oss längre ner i bukten än vi ville, så efter ett tag tog vi oss ur denna starka ström till en lite mera västlig svagare ström och då ökade vågorna drastiskt för oss, detta då strömmen gick emot vågor och vind, i detta lite jobbiga förhållandet tog vi då oss fram i ett tag men när sedan vinden öka och strömmen avtog och farten minskade blev vi lite oroliga att vi inte skulle hinna fram innan tidvattnet vände, så vi fick snabbt ta ett nytt besluta att gå mera söder ut och få lite lä från ön och framför allt hinna in innan tidvattnet vände och vi fick tidvattenströmmarna emot oss, detta ville vi absolut inte ha, vi han precis in i lä bakom ön när tidvattenströmmarna börja vända och fick en lite motström sista biten in, men då hade vi ingen direkt sjö så det var ju helt ok.
På Guernsey så finns det en sill in till hamnen (en klack i hamninloppet så allt vattnet inte skall rinna ut vid lågvatten) denna kan man bara passera 2 timmar före och 2 timmar efter högvatten, så det gäller att tajma när man skall in här. När man kommer in i ytterhamnen så kommer hamnfogden ut och möter en med båt och anvisar en plats i hamnen, trevligt med så fin service, man får även inklarerings papper som man skall fylla, då detta är en taxfree zon inom EU.
Vi stannade en natt på Guernsey och gick ut vid nästa högvatten som var vid 10 tiden på förmiddagen, vi hade siktet inställt på Lezar-Drieux som är en stad i Bretagne.
6/6
Det blev en fin segling med strömmar som satte lite söderifrån större delen av dagen, så inga vågor direkt emot utan bara i sidan och vinden höll sig mellan 6-12 m/s, vågorna här ute är 2 m höga, men längre emellan så Daphne gick fint över dom.
Vid 19 tiden så tog vi ner seglen och styrde in i den 4 Nm långa kanalen/rännan in till staden, här fick vi en fin medström in då tidvattnet var på väg in.
Efter en del överläggande om vi skulle stanna en dag här eller segla vidare nästa dag, så bestämde vi att vi tar beslutet i morgon vid frukosten, vi kunde ändå inte gå ut fören vid 10 tiden då högvattnet vände.
7/6
Nästa dag efter frukosten bestämde vi oss för att seglar vidare, det var ett snabbt beslut efter ha titta ännu en gång på väder och strömförhållandena, när vi då tog detta beslut så var klockan var närmare 10 på förmiddagen, så blev det lite bråttom om vi skull hinna med ut i slacket som blir när vattnet vänder och få medströmmen när vi kommer ut.
Här i dessa farvattnen så vill man hela tiden passa strömmar och vind, våg förhållandena, man vill dra nytta av medströmmen, men inte ha för mycket motvind för då bygger det upp höga vågor som blir svårare att segla i.
Dagens etapp blev till Treburden, vi fick en fin undanvinds segling dit med ca 2 knops medström.
Treburden har en hamn som man bara kommer in i vid högvatten +/- 3 timmar, kommer man tidigare så finns det bojar utanför hamnen som man kan förtöja i, i väntan på att kunna komma in i hamnen, vilket vi fick göra.
Kl 19.15 kunde vi gå in i hamnen då var vattnet uppe tillräckligt.

Vi tänkte bunkra lite då det mesta är slut i kylen, vi åt den sista ärtsoppan till lunch i dag, men när vi kom i hamn kunde vi bara konstatera att det är söndag och kl 19.30 en söndags kväll är det stängt i mataffärerna i Frankrike, så det får bli i morgon som vi handlar, i kväll fick det bli ett restaurang besök för att få kvällsmat.

Propellerkontroll i sextongradigt vatten.

Utsegling från Calais på morgonen

Från en annan vy.

Vi mötte en båt på vägen ut.

Gryning på havet.

Motor kontroll.

Cherbourg, det här var den enda hamnen som Titanic la till i utanför Storbritannien.

Strömvirvlar i havet pga. den starka strömmen.

Ön Sark strax öster om Guernsey.

ST Peters Port på Guernsey.

Finns en mätsticka i hamnhålet som visar nivån över Sillen.

Båten Till Guernsey.

Staden lite från utsidan.

På morgonen så ankrade två stora kryssare utanför hamnen och dom började köra människor i skytteltrafik in till ön. 

Inseglingen till Lezar-Drieux.

Här är vi på väg ut i samma kanal.

Här låg en hel del hus längs kanterna, men det var även skog och klippor.

Rejäla prickar har dom här.

Sista reven innan vi var ute på öppet vatten igen.

Här ligger vi och väntar på att där skall bli tillräckligt med vatten för att vi skall kunna komma in i hamn.

En båt med två lika master och den största stod längst fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar