onsdag 27 maj 2015


27/5
Från Zierikzee blev det Zeebrugge i Belgien, fick en fin dag på Nordsjön som bjöd på sin bättre sida, strålande solsken och små vågor med en beskedlig vind, staden Zeebrugge är inte mycket att se, finns en Ubåt i hamnen som jag trodde skulle ha sjunket vid detta laget, men den kanske ligger på botten redan, har stora hål i vattenlinjen och de var där även sist när jag var här för tre år sedan.

Ja sedan var det ju detta om mina beräkningar med tidvatten och strömmarna stämde, japp det gjorde det, fick ca 1-2 knops medström ut och väl ute så kom även medström där och varade till jag var framme i Belgien, så det sitter i fortfarande.


Onsdag kväll blev det så första angöringen i Frankrike, äntligen, hamn Dunkerque, i dag var det lite mera vind och större vågor, men sedan jag väl kom ute en bit och fick satt kursen västerut, så blev det bättre, fick då sjön in lite snitt framifrån och det blev klart behagligare, än gå rätt emot sjön, tog faktiskt fram en bok om medelhavet i dag och lät nisse styra, ja, jag kallar autopiloten så, satta och drömde mig bort till varma lata dagar i den Grekiska övärlden, fast just nu är vädret bättre än det har varit tidigare, man kan klart känna att här är varmare, fastän det är kallt när man är ute på havet, är bara 16 grader i vattnet, så det kyler av.
Håller just nu på att försöka reda ut vädret för de kommande dagarna, lite ostadiga prognoser och jag vill inte risker att komma ut i för dåligt väder, finns ingen anledning att utsätta sig för det.
Har Micke som kommer på lördag, skall bli trevligt med lite sällskap igen.

Nordsjön så långt ögat når.

Nisse som styr.

Klassiskt fot foto.

Ubåten som ligger i hamnen med övriga båtar, tror att det är någon form av museum eller något.

Här kan man se på kajen hur mycket tidvattnet nivån är här, nu är det lågvatten (ebb)

Zeebrugge är en stor hamn för bla containrar och även färjor.

Fisketrålare, han har sina trålar efter sig på bommarna som sticker ut på vardera sida.

Franska gästflaggan hissad

Utanför Dunkerque finns platåer eller grund som man måste runda, gäller att hitta prickningen, man kan se hur sjön bryter på grunden.

Dunkerque.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar