tisdag 19 maj 2015

Måndag.
Pumpen levererades till båten vid 13 tiden, jag monterade den på plats och provade att allt fungerade, packade ihop mig och gjorde klart för avgång, när detta var klart hade klockan hunnit bli 14.45.
Det bar då av mot Groningen ca 3 timmar bort, som fick bli dagens mål.
En trevlig stad Groningen, kanaler kors och tvärs genom staden, har både högskola och universitet, så det verkar vara mycket uteliv.

Tisdagen.
Startade i duggregn genom staden, här följer 2-3 brovakter med dig för att öppna broarna efterhand som du kör genom staden, totalt så blev det 17 broar innan jag var ute ur staden, av dessa var det 10 som öppnades av brovakterna.
Dagen löpte på med regn, hagel och några små solglimtar, det blåste allt från 5 till 20 m/s, temperatur ca 12 grader, så var blir våren av, i två av dessa vindbyar blev jag av med två av mina fendrar, var av den ena var min nya klotfender, men när det börja blåsa 20 m/s i byarna så har man fullt upp med det och kan inte hålla koll på allt, lite retar det mig dock, min nya klotfender.

Nu ligger jag vid en stadskaj mitt i Dokkum och solen skiner och jag har precis äter kvällsmat i sittbrunnen, det är man inte bortskämd med, bra avslut på dagen, hoppas på bättre väder i morgon.

Den nya vattenpumpen på plats, många motorbilder på sista tiden. 

Kanalen är högre upp än marken omkring.

Finns även i Holland.

Broöppning i Groningen.

Kanalen genom centrum.

Modernt hus!

Groningen. 

Kanalen genom centrum, många bopråmar.

Sluss, finns lite här och var ofta inga större skillnader i vattenstånden mellan sidorna.

Här kan man då lägga till för restaurangbesök.

Så här såg jag ut i stort sett hela dagen, kallt och blåsigt.

Hagel i sittbrunnen, känns när man får det i ansiktet.

Svarat moln kom och gick hela dagen och de hade mycket vind i sig.

Vägskyltar är bra.

Kvällsmaten, besående av Holländsk korv, Tysk potatisgratäng och Holländska grönsaker och ja Australienskt vin. 

Kvällsutsikten.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar