torsdag 28 maj 2015

28/5.
I dag ligger jag stilla, väderprognoserna har skiftat beroende på vilka sidor på internet man har titta på, så jag tog beslutet i går att avvakta till på förmiddagen i dag och då göra en ny bedömning, klokt beslut, det har blåst mellan 10-14 m/s västlig vind hela dagen och det är ju det hållet jag skall, men då jag inte har bråttom och det finns ingen anledning för att utsätta sig för svårigheter när man är själva, så blev jag i hamn och mest troliga kommer jag även att bli här i morgon, då det skall blåsa ännu mer.
Gick upp i staden och proviantera lite under förmiddagen, blev lite av varje, baguette, croissant, ost, korv, marmelad, vin, grönskar och kvällsmat, ja livets nödvändigheter helt enkelt, trevlig att ha kommet till Frankrike.
Som vilken modern människa så har jag googlat lite om Dunkerque.
Det visade sig att här var ett av de avgörande slagen under andra världskriget 1940 då Tyskarna ryckte fram, så blev de allierade fransmännen och britterna tillbakatryckta till Dunkerque, men helt oväntat så stannade tyskarna upp i sin framryckning för att befästa sig och för att undvika en allierad genombrytning, detta gav de allierade tid att organisera Operation Dynamo och bygga en försvarslinje och kunde därmed evakuera ca 338 000 soldater, detta är den största evakueringen av soldater i modern historia och dom kom hem som hjältar trots nederlaget till tyskarna, detta var förmodligen också det som räddade britterna från en kapitulation, som då i sin tur hade inneburit en annan utveckling på kriget.
Så ett besök på krigsmuseet fick det bli i dag.
Här finns även en kyrka byggd i kalksten från 1500 talet som byggdes upp efter den spanska invasionen då den gamla brändes ner, denna moderniserats till nuvarande skepnad 1894.
Blev även gratulerad till Eurovision segern i dag av en fransyska, skall sägas att hon stod i kassan till museet och undrade var jag kom ifrån.
Kvällsmaten i dag fick bli lite pommes frites en skiva kött, tomater och en sås gjord på lite crème farisé, fransk Dijon senap och örter.

Får se vad jag skall hitta på i morgon, men det blir upp till bageriet för nytt bröd till frukosten och där efter så får det väl bli lite båt arbete, kanske oljebyte på motorn, värmaren fungerar inte som den skall, ryker mest, hade hoppas slippa använda den, men är bara 15 grader i båten på morgonen så då hade det varit skönt att kunna sätta igång den.

En luftvärnskanon från andra världskriget.

Det var här på stranden som dom evakuerades, Soldaterna 1940.

Hamnen ligger i kanalen in till staden, lite guppig i blåsten.

Kyrkan i kalksten, tänkte på min fru som tycker om att titta i kyrkor var vi än är, så till dig. 

Insidan.

En byggnad som låg på ett torg, skall försöka ta reda på vad det är i morgon, skulle gissa rådhus eller stadshus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar