onsdag 8 juli 2015

7/7
Vi la ut vid 7.30 tiden och styrde bort till hamnkaptenens kontor för att lämna tillbaka nycklen till toaletterna och få tillbaka våra deposition på 5 Euro.
Där efter så satte vi kurs mot Carboneras, där vi tänkte ankra för natten, dit hade vi ca 55 sjömil.
Vi fick lite vind som vi kunde segla på i ca 3 timmar, där efter blev det vindstilla eller snarare 2 m/s akter ifrån, för lite vind och inget som fläktar, då när man får vinden akter ifrån, varmt.
Vi såg tonfiskar som lekte i dag, dom hoppade nästan en meter upp över vattenytan, de kan nog ha varit ca 1 m långa.
När vi kom fram till våran ankare vik, så kunde vi bara konstatera att med den vinden, den lilla där nu var och dyningarna som rullade in så var det inte lämpligt att ankra där, så det blev in i fiskehamnen i stället och hitta en plats mellan fiskebåtarna, fick även besök av Garda Civil som kontrollerade papperna på oss och båten.
Carboneras är en typisk lite spansk kuststad, med de typiska vita husen som ligger nere vid havet och upp på bergskanten, här fanns i princip inga turister. Här satt dom och spelade kort och något form av brädspel i skuggan och en öl på uteserveringen kosta 1,5 Euro.
8/7
I dag så är målet Cartagena, detta är en gammal stad med anor 200 år innan Kristus födelse, det sägs att detta var angöringshamnen för St James the great som tog kristendomen till Spanien från Palestina, hamnen spelade även en roll i inbördeskrigen 1936, där man höll ut mot Madrid i månader. I dag så är det en av Spanska flottans hamnar i medelhavet.
I dag såg vi också 4 valar på förmiddagen som låg och solade sig i ytan, vid tretiden så kunde vi se några flera som låg uppe vid ytan lite längre bort, så vi styrde bort mot dom.
Väl där så dök det upp flera och det blev ett tiotal valar totalt, dessa lekte runt och under båten i en 10-15 minuter, helt fantastisk att se dom på så nära håll.

På kvällen gick vi en runda i Cartagena dom har en romersk amfiteater mitt inne i staden, så detta blev ett av besöken på kvällspromenaden.

Kusten mellan Carboneras och Cartagena.

Samma.

Carboneras.

Samma fats en annan vinkel, de typiska vita husen.

Hotellbygge utanför Carboneras.

De första fyra valarna på förmiddagen.

Här kommer dom på eftermiddagen.

Här har vi hela gänget på eftermiddagen, dom lekte runt båten.

De till och med dök under den.

Cartagena ligger mellan några bergskullar med ett naturligt inlopp mellan två.

Inseglingen till Cartagena,

Här har vi gågatan i Cartagena,