måndag 27 juli 2015

23/7
Jag bestämde mig i går innan jag somna, att om det blåser som då, så stannar jag blåser det mindre, ja då stämmer förmodligen den prognosen jag har och då sticker jag.
Det blåste ungefär 5 m/s, så den prognosen jag hade verka stämma bättre än den jag fick av dom på hamnkontoret, så iväg kl 8 när dom öppna hamnkontoret så jag kunde betala och lämna tillbaka taggen, väl ute så ja, det stämde delvis, blåste inte riktigt från det hållet som prognosen sa, men då jag hade vinden i akterifrån så skall jag inte klaga, blåste lite mera i början än utlovat, men lite mindre i slutet så det blev bra ändå.
I dag passerade jag inloppet till Rohn det är där jag skall gå in i kanalerna nästa år, då jag går hem.
Var i hamn i Carro vid 20 tiden, skulle vara 20 gästplatser enligt boken, men hitta inga, så det fick bli utanpå en sjöräddningsbåt, eller vad det nu var.
24/7
Hade sett ut en hamn på lagom avstånd och som verka ha rätt pris, bara det när jag börja studera boken och sjökortet visade det sig att där bara var 1,5-1,7 m djupt, motorbåtshamn!
Så bara till att börja leta ny hamn. Hamn i ställe blev Cavalaire-sur-Mer, dit anlände jag 21.30 efter 14,5 timmars segling, fick lägga till vid hamnkontoret, då där fanns en plats, det är dessutom så här att man går inte in och letar upp en plats själva, man får helt enkelt anmäla sig på hamnkontoret, också blir man tilldelad en plats, finns inga gröna och röda markeringar här som hemma.
25/7
När jag vaknade på morgonen så klev jag av båten och gick in på hamnkontoret och fråga om plats, dom hade ingen just då, men jag kunde ligga kvar där jag låg, så fick vi se vad det blev av det under dagen, annars fick jag gå ut och lägga mig på en av bojarna utanför. 30 minuter senare så hade dom fixat en plats.
Cavalaire-sur-Mer, en liten hamn i början på franska Rivieran, man märker nu att man har kommet till de lite dyrare och lite finare hamnarna, 52 euro för en natt och 2,5 euro för 5 minuters dusch.
Det blir en dag i hamn i dag, behöver uppdatera väderprognoserna och proviantera.
I kväll blåser det halv storm, har lovat vindbyar på upp emot 20 m/s i natt, förhoppningsvis stämmer prognosen och det har blåst över till i morgon bitti.
26/7
Det blåste rejält i byarna i natt, alla båtarna krängde och vred sig i hamnen, dessutom så vände vinden 180 grader under natten, hur jag vet det, jo för det börja blåsa in i båten, så jag fick ta på mig täcket.
I dag var planen att gå till Villefranche-sur-mer men det blev Marina Baie Des Anges som ligger precis söder om Nice i stället.
Anledningen, jo, dagen börja bra, men när jag hade varit på väg ett tag, så tänkte jag, bäst jag ringer och bokar plats, är ju högsäsong och allt, så jag ringde, svaret blev vi har fullt, ingen har lämnat pga. vinden som var i går och den nya som kommer i morgon, men ring efter 13 tiden, så skall vi se om där har blivit någon plats ledig. Jag ringde 13.30 igen men samma svar, inge plats, så, bara ringa nästa hamn, samma svar, jag ringde 5 hamnar alla hade samma svar, jag bestämde mig då för att gå in till en ganska stor hamn i närheten där jag var, med resonemanget, att om jag ringer så är svaret det samma vi har ingen plats, men om jag bara dyker upp så går det kanske att snacka till sig en plats, svaret var samma där ändå, men jag hade nästan snackat till mig att få ligga på ankomstbryggan, när hamnkaptenen sa att han kunde ringa till nästa hamn och höra, otrolig, där fanns en plats, om det beror på att han ringde eller ren tur vet jag inte, men det kändes ganska hopplöst ett tag att få tag i någon hamnplats för natten och ville inte ligga för ankar oskyddad när det i morgon skall blåsta kuling här, tänkte ett tag också, att om jag nu till sist får tag i en så kommer den väl att kosta 150 euro natten, vad gör jag då, men som tur så det löste sig till slut och priset blev ”bara” 47 euro natten.
Har varit mycket gammal sjö där ute i dag, förmodligen från blåsten i går, 2 m höga vågor eller dyningar som det heter med gammal sjö och ingen vind, så mycket rullande i dag 25 grader hit och 25 grader dit, förbannat tråkigt.

Får nog även börja titta på nästa hamn som då blir i Italien och kanske skall boka den i kväll.

Kombinerad data och middag stund i sittbrunnen.

Inseglingen till Rohn

Natt utanpå sjöräddning eller är det en tullare!

Marseille sett från havet, ligger ofta ett dis över land här i medelhavet.

En dinosaurie!

Sjömärke modell franskt.

Finns lite öar här söder om Marseille.

Fort eller vad, man kan bara se det från havet.

Finns lite flera båtar i farten i dessa farvattnen.

Hamnen i Cavalaire-sur-Mer.

En till som lagt sig i vattnet.

Var här inne och försökte få en hamnplats, tyckte det såg ledigt ut vid sidan om dessa, men nej.

Blev här i stället, hamnen ligger vi kanten på huset.

En välförtjänt öl efter dagens letande av hamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar