måndag 6 juli 2015

4/7
Marbella, denna klassiska semesterort, det var som sagt på 80 talet jag var här sist och då ganska ofta, då företaget som jag arbetade för och även mina föräldrar hade hus här, så jag var helt enkelt tvungen att ta en taxi ut till Puerto Banus för att se om det var sig likt och ja det var det i själva hamnen, fortfarande de stora båtarna, det rika folket och de dyra bilarna, men området runt omkring var sig inte likt, här har man byggt massor av hotell, lägenheter och villor, vi gick en runda i hamnen och satte oss på en uteservering titta på folket och drack en öl, där efter så tog vi en taxi tillbaka till Marbella.
I själva Marbella så är hamnen sig lik, men vägen längs hamnen och vattnet är i dag en kombinerad promenadstråk och en smal enkelriktad väg, var ju en vanlig väg förut, apelsintorget i gamla stadsdelarna är sig ganska lik, lite mera butiker och restauranger runt omkring i gamla delen, men även här är det mycket mera byggt och i dag är Marbella och Puerto Banus nästan helt sammanbyggt
Så ganska uppfräschat sedan 80 talet och flera turister, blev ett restaurang besök på kvällen längs strandpromenaden, med havet som utsikt.
5/7
Vi la ut strax efter 9, vi hade en plan på att ge oss iväg tidigare, men då vi inte kunde lämna fören hamnkontoret hade öppnat och vi kunde betala blev klockan 9, vi hade visserligen en som tog emot oss kvällen innan men han var bara vakt och kunde inte ta emot betalningen, är lite så här, i Gibraltar stängde man hamnen med en typ av flytande grind, så efter 22.00 kom man varken in eller ut utan då fick man vänta till dagen efter när dom öppnade hamnen 08,30.
Vi satte kurs mot våran tänkta ankarevik som låg ca 65 sjömil bort, La Herradura, här längs denna kust så går bergen hela vägen ut och ner i havet.
I dag så har vi haft 35 grader varmt och ingen vind.
När vi ankrat i den lilla ankarviken och solen gått ner bakom bergen och det börja svalna av blev det kvällsmat och när vi sedan satt och njöt av kvällen så kunde vi känna doften från land, det lukta blommor, en söt nästan parfymaktig doft, det lukta Spanien.
6/7
Start 07.00 vi lätta ankar och satt kurs österut längs kusten med sikte på Almerimar.
Längs hela kusten här så odlas massor av grönsaker under plasttäcken, dessa odlingar förser stora delar av Europa med grönsaker under vinter halvåret.
Vi angjorde vid 17 tiden, vi behövde fylla på kylen och även byta en gastub, så det passade bra att vara inne i tid.

Det är nu 35 grader varmt om dagarna och nästa helt vindstilla, så ett dopp på vägen och en kall dusch i hamnen när det ha svalnat av på kvällen och efter det då kan man även fundera på att laga mat, tidigare än så är det ingen som är intresserad av att stå i en båt som det är 34 grader varmt i och då starta gasspisen och få det ännu varmare, så sena middagar enligt medelhavsstil blir det nu, där efter bara njuta av den svala kvällsbrisen.

Sydliga spetsen på Gibraltar.

Här har man byggt en moské.

Tittar man noga så kan man se kanonhålen för kanonerna i gångarna.

Sista vyn från Gibraltar klippan.

Puerto Banus.

Helt annan liga dessa båtar.

Gatan längs hamnen.

Här har man hängt många kvällar.

Apelsintorget i Marbella.

Gamla stadsdelarna.

Strandpromenaden.

Här bakom ligger våran ankarevik för natten i La Herradura.

Tänk sicket jobb att bygga husen på klippkanterna.

Här har vi ankrat för natten.

Vy åt andra hållet i ankarviken.

Grönsaksodlingar under plasttak.

dessa fanns längs hela kusten i dag.