måndag 16 maj 2016

Måndag 16/5.
I dag satte jag på storseglet och hissa det på land, kändes både lite skrämmande och samtidigt lite spännande, skrämmande för om där kom en för kraftig vindpust så skulle det kunna välta hela båten, spännande för att det är första gången som jag sätter segel på en båt på land.
Det hela gick bra och båten står fortfarande upp. I övrigt har det inte hänt så mycket, diverse små arbeten fortlöper, har fixat lite kopplingar till duschen i sittbrunnen i dag så i morgon kommer den att vara färdig, jag var jag även uppe i city med Elio i en liten butik för att byta en av gastuberna, i butiken sålde man diverse vin, öl och lite livsmedel och så då gas.

Har även tränat på att cykla i italiensk rusningstrafik några gånger nu, lika spännande varje gång, man kommer där med fulla mat kassar och försöker zick zacka mellan bilarna som då kör som bara dom kan här i Italien, häromdagen blev det lite extra spännande då jag hamna jag på en enkelriktad väg mot trafiken och då jag hade två tunga kassar på styret kunde jag inte komma åt bromsarna och när jag dessutom fick zick zacka mellan den mötande trafiken börja det kännas att det var med livet som insats, så det hela sluta med att jag hoppa av cykeln och ledde den ut till där den vanliga vägen börja igen.


Jag har även börjat bunkra upp vin för sommarens segling, tror att det bästa vinet hittar jag här i Italien och jag skall ju klara mig i 4 månader i Grekland, nu lär jag ju inte komma i närheten av bunkring av dricka som mina stora förebilder på detta område, Kalle och Janne på Albatross, dom kan bunkra dricka dom, men jag skall gör ett försök i lite skala.


Storsegel hissat och reven kopplade.

Nertagning av seglet.

Nere och hoppackat.

Så här såg det ut i båten när jag höll på att dra kablar och slang, fick tömma bägge akterhytterna.

Ettan, här skall slangen för duschen fram till pentryt.

Sjösättning av båt som stod en bit in bland dom andra båtarna.

Gick inte att få ut den med flaggan på, så den fick tas av, det tog 4 man 1,5 timme att få ut båten från sin plats och sjösätta den.

Här är det min båtgranne som skall i, är trångt mellan båtarna, vi pratar nästan millimeter passning när dom plockar ut båtarna, han bakom fick släppa på sitt fall till genackern för att båten skulle kunna gå fri. 

Man lyfte den över staketet, men där stod då även en lyktstolpe i vägen på utsidan, man skall ha i åtanke att Elio kan inte svänga bommen på kranen då den är fast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar