onsdag 9 augusti 2017

6-9/8
Söndag, i dag tog jag mig 30 kilometer och två slussar ner till Treis-Karden även här är det en liten hamn som sköts av campingen intill.  Att jag valde denna hamnen, är för jag behöver beställa några reservdelar till motorn som jag vill ha med i båten, bla. en reserv impeller till kylvattenpumpen, har försökt få tag på en på vägen men inte hitta en och det är en reservdel som jag känner att jag vill ha i båten, för skulle det vara så att den som sitter i nu, går i sönder blir jag stående, ingen kylning till motorn då och här i Treis finns en båtfirma. Behöver även fixa med diesel värmaren, den slutade att fungera för två år sedan och där jag har seglat sedan dess har jag inte behövt den, så därför har jag inte lagat den, men nu när jag kommer längre norr över och det börjar bli kallare så vill jag nog ha den till att fungera. Jag behöver även någon dags vila, har varit på väg varje dag nu i tre veckor.

Måndag, i dag har jag beställt grejorna, skulle ta en dag att få hit dom, känns bra. Har även meckat värmaren i dag, bytt glödstiftssilen i den, hoppas det skall hjälpa, det är 27 grader varmt i båten nu så jag kan inte testa den. Passa även på att gå upp till vinaffären och handlade lite lokalt vitt moselvin och så klart då även proviantera lite annat, ligger en mataffärerna precis intill här, inte ofta man har så nära till affärerna.

Tisdag, i dag så har jag provat värmaren och den verkar nu fungera som den skall. Det blir kallt här på nätterna, går ner till 14 grader så i morse hade jag bara 16 grader i båten. Det har regnat till och från hela dagen i dag, så inte så mycket att göra, skönt att inte vara på väg i dag och behöva stå där och styra i regnet. På eftermiddagen kom delarna, så nu är jag färdig att åka vidare. Känns som ett bra stopp.

Onsdag, i dag så bar det av de sista 40 kilometrarna och två slussar ner till staden Koblenz. Staden ligger i korsningen av Mosel och Rehn, härifrån så slussar man ut på Rhen, vilket jag skall göra i morgon. Så detta innebär att detta är sista stoppet på Mosel.


Mosel är 245 kilometer lång och har 13 slussar och börjar vi franska gränsen och slutar i Koblenz där den rinner ut i Rehn.

Morgon, ligger och väntar på att bli insläppt i slussen.

Finns några få färjor som går tvärs över kanalen här.

Känt vindistrikt.

Vissa har blomsterlådorna med sig på båten.

Tidig morgon och dimman/diset ligger lågt.

Ännu en vacker dag.

Dom har små vagnar som går på skenor här i vinodlingarna, gissar att det är för upp transport av div och för att få ner druvorna vid skörden.

Livlig trafik emellanåt.

Staden Cochem, med sin borg, Reichsburg.

Dom avfyra kanonerna när jag gick förbi, här gäller det att huka sig.

Kryssningsfartygen avlöser varandra här.

Staden Treis-Karden.

Här ligger jag i hamnen i Treis-Karden

Sista svängen innan Koblenz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar