tisdag 22 augusti 2017

19-21/8
Lördagen spendera jag i Lübeck. När jag har varit här tidigare så har det varit på vinterhalvåret. Nu så fick jag även se staden på sommarhalvåret, mysig stad med en hel del att se, förutom gågatan och Rådhustorget gick jag runt på lite bakgator, finns många små mysiga bakgator och då det var lördag så var här loppis på en del innergårdar och gator, det var även en folkvagnsträff på ett av torgen här. På kvällen bestämde sig mina tyska båtgrannar för att hälsa på, deras kompis hade gått och lagt sig så dom kunde inte sitta nere i deras båt och då det regna undrade dom om dom fick hälsa på mig ett tag, dom hade lite sött rödvin med sig, jag tänkte att det kunde vara trevligt, så dom kom ombord, dom kom från en liten by söder om Berlin i före detta Östtyskland och deras engelska var väldigt begränsad, så dom på tyska, jag på engelska och det lilla tyska jag kan, satt vi och diskuterade där i två timmar, innan jag tyckte att nu fick det vara kväll för jag skulle upp nästa dag för att gå vidare, då tacka dom då för sig och gick hem till sin båt.

Söndag, i dag körde jag de sista 23 kilometerna på floden trave ut till Travemünde och Böbs varv där masten ligger. Jag hade mejlat dom innan och bett dom ta fram min mast så jag skulle kunna förbereda den i dag. När jag kom dit så låg masten framme vid mastkranen, nu var det bara till att leta fram alla vant, stag, spridare mm som jag gömt undan i båten, hela eftermiddagen gick sedan åt till att plocka ihop allt och till kvällen var masten färdig för montage på båten.


Måndag, i dag gick jag upp till kontoret så snart dom hade öppnat och fråga om tiden för mastningen, detta kunde ske om cirka en halvtimme var svaret, 8.30 flyttade vi båten till mastkranen och 10.30 var masten påmonterad på båten. Där efter så var det alla skot, linor segel mm som skulle på och allt i båten skulle stuvas undan, för i morgon blir det segling. Detta tog resten av dagen och först vid 10 tiden på kvällen var jag färdig, blev sängen direkt efter det, upp tidigt i morgon.

En av gatorna i Lübeck, med loppis.

Upphottad folka.

Kommer ni ihåg denna.

Gågatan.

Här är Rådhustorget, där julmarknaden brukar vara.

Det var livemusik i dag i regnbågens färgers tecken. 

Här är då hamnen där jag låg.

Floden trave.

Travemünde.

Här ligger min mast.

Båten förbereds.

Masten klar för montage.

Masten påmonterad, Segelbåt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar