fredag 18 augusti 2017

13-15/8
Söndag, jag startade dagen med att slussa, låg precis intill den i natt. Där efter så blev det de sista 30 kilometerna på denna kanalen innan jag vände in på Mittelland kanal. Denna kanal går i väst- östlig riktning och är 325 kilometer lång och har två slussar, men jag skall inte gå hela utan jag vänder av norröver innan, så den biten jag går är 234 kilometer och har en sluss, som går upp. På kvällen tänkte jag stanna i en liten hamn, hade sett ut en i boken där skulle vara 2 meter djupt, jag fastnade i hamninloppet och det kändes inte som att det var värt att försöka komma vidare utan bara så nätta försöka backa ut igen utan att slå i kanterna, här var nämligen bara en halv meter höga stålspont som stack upp som kant och hamninloppet vara bara 5-6 meter brett. Det fick bli längs kanalen i natt också, fungerar ju bra.

Måndag, i dag så gick jag 90 kilometer på Mittelland kanalen utan att slussa. Kanalen är en grävd kanal så det händer inte så mycket längs vägen här, en och en annan by som man passerar, annars är det rätt mycket transportsträcka nu.

Tisdag, i dag så gick jag till ca 10 kilometer innan där jag skall sväng av och in på nästa kanal norröver, jag gjorde den enda slussen på denna kanal, lyfte 23 meter så ganska rejäl. Jag körde även om två pråmar i dag, den första var hyfsat enkel, jag kom ut vid sidan om han och han hade inte hunnit få upp farten ännu så ingen våg, den andra däremot höll ca 4,5 knop och när man skall köra om så är det hyfsat lätt i början, men när man kommer till hans våg i fören så är det som att köra i uppförsbacke, ens egen hastighet sjunker med 2 knop och det är svårt att komma över, i detta fallet så släppte han lite på farten och då  kom jag över. Det är samma när man möter pråmarna, då blir det först en liten uppförsbacke av det vattnet som dom puttar framför sig, där efter blir det nerförsbacke och farten ökar med 1 knop, man kan även se att vattendjupet sjunker med 0,5 meter efter vågen.

Natten blev längs kanalkanten i natt också.

På vissa sträckor ligger kanalen högre än omgivningen.

Liggeplats för pråmar.

Här vänder jag  in på Mittelland kanal.

Många hus här har solpaneler på taken.

Ja så här ser det ut på stora delar av kanalen.

Emellanåt så kommer det en lastning och lossningshamn.

Här går jag över en akvedukt.

Ett av ställen längs kanalen där jag stannade för natten.

Morgon.

Hamnen i Hannover.

Man fraktar mycket skrot på pråmar här.

Slussen på Mittelland Kanal.

De flesta pråmar har sin bil med sig, bara att sätta iland och köra.

En ny vy av samma kanal.

Här en kanalskylt med sträckor.

Här kan man se vågen som de puttar framför sig, titta även i kanten på kanalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar