lördag 19 augusti 2017

16-18/8
Onsdag, efter de sista 10 kilometrarna på Mittelland kanal, så vände jag in på Elbe-Seiten kanal. Denna kanal sträcker sig i syd nordlig riktning, är 108 kilometer lång och har två slussar, eller rättare sagt en sluss och ett Hebewerk.  Även denna kanal är grävd och ja det händer inte så mycket, transport. Efter slussen som tog mig ner 23 meter, tänkta jag lägga till i en liten hamn, men som vanligt, för grund, så även denna natt fick stoppet bli längs kanalen.

Torsdag, i dag var det dags för Scharnebeck hebewerk. Detta ligger vid Lüneburg och är en av Europas största båthissar (hebewerk). Man kör in båten i en stor bassäng och så sänks man ner 38 m. Det finns två "bassänger", båda med 100 m längd, 12 m bredd och 3,5 m djupgående, en fantastisk upplevelse, om ni är i närheten kan jag rekommendera att åka och titta på den. Efter detta så kom jag ut i floden Elbe där jag tog mig ca 5 kilometer uppför, för att där efter svänga in på Elbe–Lübeck kanal, denna kanal är 67 kilometer lång och har 7 slussar. Efter två slussar här så bestämde jag mig för att det fick vara bra för dagen, 25 kilometer in så finns det en liten sjö, Prüßsee, här skulle det enligt boken vara mellan 1,5 och 2 meter djupt, men vis av erfarenhet, så smög jag sakta in de två kilometerna som det var från det jag gick in under en bro och bort till hamnen, lite nervöst om det skulle vara tillräckligt djupt eller inte. Som tur var så var här tillräckligt djupt, det pendlade mellan 2,3-3 meter längs den bojade leden, så lugnt. Hamnen i sig själv är inte mycket att hurra för, men där fanns toaletter och duschar och en restaurang.


Fredagen, i dag gick jag de sista 42 kilometerna ut till Lübeck. Jag hade fem slussar i dag som alla gick neråt, slussarna här ser inte ut som de övriga jag har gjort, ena kanten går in, inuti slussen, så den blir bredare en bit in för att sedan smalna av i utloppet igen. Se även bild. När man kommer fram till Lübeck, så finns det tre vägar at välja på, två väster om och en öster om staden. Jag tog den längst till väster Stadtgraben, efter denna vände jag tillbaka in på Stadttrave och la till vid den nya marinan The Newport Marina & Restaurant, här ligger man alldeles när centrum, det tar bara 5 minuter att gå upp dit, bra ställe att spendera fredagen på. Men nu är det färdig slussat för denna gång inga fler slussar kvar, nu är det bara floden trave kvar, sedan är jag ute i Travemünde där min mast ligger och väntar.

Här skall jag svänga vänster in på Elbe-Seiten kanal.

Så här ser denna kanalen ut.

Mörka moln över himlen i dag.

Sluss, dessa är längre än det tidigare jag har gjort, här ryms det två pråmar.

Nu är jag vid Scharnebeck hebewerk.
Inne i bassängen. 

Så här ser utsikten ut uppifrån.

Man kan gå vid kanten på bassängen.

Nu är vi på väg ner.

Där uppe körde jag in.

Här är jag nere, man kan se att den andra hissen, till vänster som nu också är på väg ner.

På väg uppför Elbe.

Här tar man upp en båt, med slädar.

Här på väg in i Prüßsee.

Förtöjd vid bryggan inne i Prüßsee.

Elbe-Seiten kanal.

Här en sluss, titta till vänster så ser man att slussen går in en bit där.

Så här er det ut inne i den, när jag är nere.

Lübeck.

Här på kanalen runt Lübeck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar