söndag 6 mars 2016

Segling 2016

Ja, nu har jag bestäm en ungefärlig rutt för 2016, den är bara grovt planerad, vill inte planera för mycket utan det får bli lite som det kommer när jag är där.

Jag åker tillbaka till Italien den 2/5, har bokat flyg till Rom, det blir även denna gång en övernattning i Rom, här har jag även bokat biljett till en Operakonsert, så det blir kvällsaktiviteten.
Den 3/5 tar jag tåget ner till södra Italien och Crotone, där båten ligger.
Jag hoppas sedan att jag skall kunna ta ut motorn den 4 eller 5 maj, enligt mekanikern så behövde han cirka en vecka på sig för att fixa motorn och oljeläckaget, under tiden så blir det till att polera och vårrusta henne.

Min förhoppning är sedan att jag skall kunna ha i motorn i båten igen runt den 10-11 maj och att jag skall kunna sjösätta henne den 12 eller 14 maj, detta för att kunna segla iväg mot Grekland i mitten på maj.

Planen är sedan att segla i den Joniska övärlden i ca 2 veckor för att sedan ta mig ner genom Corin kanalen till Saroniska öarna och därifrån upp på insidan av Eubea och ut till Sporaderna, med siktet inställt på Skopelos, min plan är att här skall jag vara senast i mitten på juni.
I början på juli seglar jag sedan ner till Kykladerna och Dodekaneiska öarna, här kommer jag att segla runt till i ungefär mitten på augusti då jag tar mig tillbaka till västra sidan igen och de Joniska öarna, där kommer jag att stanna till mitten på september då det är dags att ta sig tillbaka till Italien och Crotone för att lägga upp båten för denna säsong.

Som jag sa så vill jag inte planera för mycket, utan ta det som det kommer, man får oftast nya idéer och tips under tiden man seglar och då vill man kunna vara så flexibel som möjligt och bara ändra kurs, så att säga.

Jag vill dock till senast i slutet på Juni ha kommet så långt norröver som jag skall för då börjar Meltemin blåsa kraftigare, denna vind blåser från norr och därför är min plan att efter det skall jag bara segla söder över tills jag skall tillbaka till västra sidan igen.


En vinterbild längs stranden i Öresund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar